Potentiaalisen asiakkaan epäeettinen toiminta

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Olen toiminut yrittäjänä, yksinyrittäjänä tai osakkaana isommassa yrityksessä jo pitkään lähes parikymmentä vuotta. Pidän yrittäjyyttä arvona, yhteiskunnallisena arvona. Olen alusta saakka miettinyt, että yrityksellä ja yrittäjällä on aina vastuu suhteessa asiakkaisiin ja muihin yhteistyökumppaneihin. Minulla on muutamia kertoja ollut kokemuksia, jossa oma etiikkani on ollut koetuksella. Tämä tarina koskee uutta yritystä, joka otti meihin yhteyttä. Yritys toivoi aika suurta yhteistyötä ja merkitsi siten houkuttelevaa taloudellista mahdollisuutta. Tutkin yritystä mm. netin kautta: Mitä tämäntapaisista yrityksistä kirjoitetaan ja minkälaisia kokemuksia asiakkailla heistä on? Muutenkin pohdin, onko tällainen yritystoiminta minun oman arvomaailmani mukaista. Soitin vielä yritykseen ja kysyin, että minkä takia olette lähtenyt tämäntyyppiseen yritystoimintaan mukaan? Kun he sanoivat syyn, varmistuin siitä, etten lähde tämän potentiaalisen asiakkaan kanssa yhteistyöhön.

”Tulin siihen tulokseen, että tämä yritystoiminta sisältää epäeettisiä piirteitä, se ei ollut minun mielestäni sellainen yritys, joka rakentaa oikeasti hyvää liiketoimintaa”.

Yritys olisi halunnut että olisimme lähteneet yhteistyöhön heidän kanssaan. Käytännössä menetin aikamoisen summan rahaa. Mutta minulle on tärkeää, että pystyn allekirjoittamaan omat tekemiseni ja myös asiakkaan tekemiset. Tämä asiakas ei vastannut minun arvojani eikä yhteiskunnan merkittäviä arvoja. Mielestäni yritystoiminta ei voi perustua asiakkaan hyväksikäyttöön. Haluan kunnioittaa itseäni yrittäjänä. Kun herään aamulla, voin katsoa itseäni peilistä silmiin.

”Rahan tekeminen on oikein. Rahan tekeminen keinolla millä hyvänsä on väärin”

 

One comment on “Potentiaalisen asiakkaan epäeettinen toiminta
  1. admin sanoo:

    Emeritusprofessori Juhani Pietarisen kommentti

    Tämä on malliesimerkki eettisten näkökohtien pitämisestä tärkeänä yritystoiminnassa. Olen myönteisesti yllättynyt, että tällaista esiintyy. Yrittäjä toteuttaa Kantin periaatetta, ettei ihmisiä saa kohdella pelkästään voitontavoittelun välineenä vaan arvona sinänsä. Heillä ei ole vain hinta vaan ennen kaikkea moraalista arvoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*