Toisen virheestä hyötyminen

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Meillä käytiin neuvotteluja erään tietotekniikkaan liittyvän yrityksen kanssa. Neuvottelussa päästiin sopimukseen. Tavarantoimittaja lähetti kirjallisen sopimusehdotuksen meille. He olivat omaksi vahingokseen jättäneet siinä arvonlisäveron huomioimatta. Siinä oli ihan selvä kirjoitusvaiheessa tapahtunut virhe. Moni olisi siinä vaiheessa pistänyt nimet paperiin ja asia olisi ollut sillä selvä. Seuraavan laskutuksen yhteydessä toimittaja olisi vain voivotellut, että oi oi, tästä unohtuikin nyt tämä ja tulikin 10 000 euron virhe. Virhe olisi tietysti toistunut vuoden tai kaksi, mikä sen sopimuksen pituus nyt sitten olikaan. Aikanaan he olisivat asian kyllä korjanneet.  Meillä oli juuri muutamaa kuukautta aikaisemmin määritelty ja kirjattu yrityksen arvot. Haluamme olla rehti, reilu ja rehellinen kaikkia sidosryhmiä kohtaan. Arvojen kirjalliseen muotoon saattaminen ja niiden viestiminen koko henkilökunnalle oli sellainen tausta, että minun mielestäni asiassa ei ollut hetkenkään epäselvyyttä. Me toimitaan näiden määrittelemiemme arvojen mukaisesti ja kerrotaan virheestä tavarantoimittajalle.

Onkohan tässä tullut kirjoitusvirhe? Meille jäi toisenlainen käsitys asiassa.”

Voin sanoa, että sellainen hetkellinen yhden tai kahden kymppitonnin hyöty vaihtui pitkäaikaiseen luottamukselliseen kumppanuuteen. Se hinta siitä kumppanuudesta ehdottomasti kannatti maksaa.  Ilo siitä kymppitonnin taloudellisesta hyödystä olisi ollut todella lyhytaikainen. Totta kai tämä kumppani olisi yrittänyt saada sen kymppitonnin tai useamman takaisin sitten jatkosopimuksissa. Siinä olisi ehkä kumminkin päädytty loppujen lopuksi nolla tilanteeseen. Tosin sillä erotuksella, että me olisimme olleet jatkuvasti heidän silmissään epäilyttävä kumppani.

Nuo käyttävät aina hyväkseen toisen virhettä. Itse teemme joskus virheitä ja toivomme, kun joitakin kirjoitusvirheitä teemme, että niistä ei sitten heti meitä rankaistaisi viimeisen päälle ankarasti.

” Emme toisiaankaan halua kenenkään virheellä hyötyä. Me haluamme hyötyä sitä kautta, että olemme asiantuntija omalla alallamme. Pystymme myymään omia palveluja ja tuotteita ja tuottamaan sitä kautta asiakkaalle hyötyä. Asiakkaan kannattaa meidän tuotteista ja palveluista maksaa ja saada sitä kautta hyötyä omassa liiketoiminnassa. Olen joskus käyttänyt esimerkkinä sanontaa, että parempi pientä rahaa varmemmin kuin suurta rahaa harvemmin. Tämä on sellainen aika lailla hyvä elämän ohje. Kerta sattumukset, varsinkin jos ne perustuu toisen virheeseen, niistä ei pitkäaikaista iloa ole. Mieluummin rakennan pitkäaikaisia asiakassuhteita, jotka sitten vuosien saatossa kumminkin ovat rakentavampia ja kannattavampia.

One comment on “Toisen virheestä hyötyminen
  1. admin sanoo:

    Mitä ajatuksia tämä tuo mieleesi?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*