Vilpillinen työntekijä

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Yrityksessäni paljastui, että yksi työntekijä otti yrityksen tuotteita omaan käyttöönsä. Aluksi muut työntekijät alkoivat epäillä, että näin tapahtuu. He kiinnittivät huomioita normaalista poikkeaviin ja kummallisiin asioihin. Muut työntekijät yrittivät vähän vihjailla minulle, että jotain normaalista poikkeavaa voisi olla tämän yhden esimiesasemassa olevan henkilön käyttäytymisessä. Mutta minä en asiaa näistä ensimmäisistä vihjailuista ymmärtänyt.

”Yleensä minä uskon hyvään niin kauan kuin ei ole pakko uskoa muuta. En vielä niistä vihjeistä oikein ymmärtänyt, ennen kuin yksi meidän työntekijä vähän niin kuin arasti tuli näyttämään, että tällaisia [tuotteita] on nyt lähetetty ja tällä tavalla näitä on kuljetettu.”

Mainittuja tuotteita ei löydy sieltä mistä pitäisi. Tähänkin havaintoon epäilyksen kohteena olleelta henkilöltä saatiin kootut selitykset. Minulla tuli mieleen kaksi erilaista vaihtoehtoa hoitaa asia. Ensimmäisenä mieleeni tuli hoitaa tämä asia YT-neuvottelujen kautta. Toinen vaihtoehto oli, että nostetaan tämä asia esille ja käsitellään se ensin itse asiana pois. Asian käsittely oli tärkeää senkin takia, että se toimii viestinä yrityksen muillekin työntekijöille. Epärehellinen käyttäytyminen ei ole hyväksyttävää ja sellaiset asiat selvitetään tässä yrityksessä.

Siinä tilanteessa oli tärkeää miettiä omia viestejä tälle nimenomaiselle työntekijälle. Miksi hänellä oli sellainen käsitys, että meidän yrityksessä voisi toimia näin? Oliko meidän toimintatapa niin epämääräistä, että hän oli ymmärtänyt vilpillisen toimintatavan olevan hyväksyttävää? Vai ajatteliko hän, että ei jää kiinni koko asiasta? Toki hän itse kiisti koko asian ihan loppuun asti eikä mielestään ollut mitään väärää yrityksessämme koskaan tehnytkään. Mutta todisteet olivat kyllä aika selvät.

Työntekijä ei missään vaiheessa tunnustanut tehneensä mitään väärää. Lopulta asiassa kuitenkin päädyttiin siihen, että työsuhde loppui yhteisestä päätöksestä.

”Se oli sitten semmoinen päätös sille. Nämä ovat aina raskaita asioita. Siinä aika monta viikkoa meni ajatukset askarrellen tämmöisessä.”

Vilpillisen toiminnan tultua ilmi muun henkilöstön luottamus tätä henkilöä ja hänen tekemisiään kohtaan katosi. Kaikilla oli ihan helpottunut olo, kun tämä asia saatiin päätökseen. Vastaavien tilanteiden ennalta ehkäisemiseksi yrityksen arvoja ja toimintamalleja olisi hyvä pitää aikaisempaa enemmän esillä.

One comment on “Vilpillinen työntekijä
  1. admin sanoo:

    Emeritrusprofessori Juhani Pietarisen kommentti:

    Tämä on eettiseltä kannalta katsoen hyvin hoidettu tapaus. Työntekijä toimi saatavilla olevan evidenssin valossa selvästi väärin ja asiaan piti puuttua. Myös puuttumisen tapaa on harkittu perusteellisesti ja päädytty ilmeisen oikeaan ratkaisuun. Parasta olisi ollut päästä kahdenvälisten keskustelujen kautta yhteisymmärrykseen, mutta koska työntekijä ei ollut siihen valmis, loppuratkaisu on eettisesti perusteltu niin työtekijän, yrityksen kuin henkilöstön kannalta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*